ولی نادی قمی؛ سهیل جهانفر
چکیده
فرااعتمادی یکی از سوگیریهای شناختی رایج بین مدیران و سرمایهگذاران است. مدیرانی که فرااعتمادی دارند، معمولاً ریسک سرمایهگذاری را تحت تأثیر توهم کنترل، کمتر از واقع برآورد میکنند و به امید گسترش مستمر امپراتوری تحت مدیریت، سرمایهگذاری اضافی انجام میدهند. در پژوهش حاضر، ارتباط سوگیری رایج فرااعتمادی مدیریت، تأمین ...
بیشتر
فرااعتمادی یکی از سوگیریهای شناختی رایج بین مدیران و سرمایهگذاران است. مدیرانی که فرااعتمادی دارند، معمولاً ریسک سرمایهگذاری را تحت تأثیر توهم کنترل، کمتر از واقع برآورد میکنند و به امید گسترش مستمر امپراتوری تحت مدیریت، سرمایهگذاری اضافی انجام میدهند. در پژوهش حاضر، ارتباط سوگیری رایج فرااعتمادی مدیریت، تأمین مالی داخلی و کارایی سرمایهگذاری آزمون میشود. این پژوهش، از نوع پژوهشهای پسرویدادی است و بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای مشاهدهشده اجرا شده است. نمونه آماری پژوهش، 148 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، در بازه زمانی دهساله (1387 تا 1396) است. بهمنظور تعیین روابط از مدلهای رگرسیونی، رگرسیون پانل دیتا استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بین فرااعتمادی مدیریت و تأمین مالی داخلی رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد و بین تأمین مالی داخلی و میزان سرمایهگذاری رابطه معناداری وجود دارد، در نتیجه فرااعتمادی مدیریت بر رابطه بین تأمین مالی داخلی و کارایی سرمایهگذاری اثر معناداری ندارد.
نسرین متدین؛ رافیک نظریان؛ رویا سیفی پور؛ مرجان دامن کشیده
چکیده
هدف از این پژوهش، اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفههای آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت است. بدین منظور، در مرحله نخست، به روش اسنادی و کتابخانهای، 15 شاخص مؤثر بر اعتبارسنجی مشتریان در سه بخش فردی، مالی و اجتماعی، شناسایی شد و در ادامه، دادههای نهایی مرتبط با شاخصها، شامل پروندههای 7330 مشتری حقیقی بانک ملت، طی سالهای 1392 تا ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفههای آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت است. بدین منظور، در مرحله نخست، به روش اسنادی و کتابخانهای، 15 شاخص مؤثر بر اعتبارسنجی مشتریان در سه بخش فردی، مالی و اجتماعی، شناسایی شد و در ادامه، دادههای نهایی مرتبط با شاخصها، شامل پروندههای 7330 مشتری حقیقی بانک ملت، طی سالهای 1392 تا 1398 جمعآوری شدند. بهمنظور بررسی شاخصهای اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفههای آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت، از رگرسیونی لجستیک چندگانه در چهار رده وصول بهموقع، مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوکالوصول، استفاده شد. نتایج نشان داد که بهطور کلی شرایط فردی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر اعتبارسنجی مشتریان حقیقی، بر کاهش مطالبات غیرجاری بانک ملت تأثیر معنادار دارد. استفاده از نتایج تخمین مدل پژوهش به مدیران بانکی و سیاستگذاران پولی و بانکی کمک میکند تا در خصوص رتبهبندی اعتباری مشتریان و کاهش مطالبات غیرجاری بانکها، تصمیم درستی بگیرند.
امیرحسین تزوال؛ مریم ابراهیمی
چکیده
در این پژوهش، عوامل تعیینکننده نقدینگی بانک پاسارگاد با تأکید بر نقش دستگاههای خودپرداز و پایانههای فروش با استفاده از مدل ARDL بررسی شده است. در پژوهش حاضر، از روششناسی توصیفی و علّی برای تحلیل موضوع استفاده شده و از نظر هدف، کاربردی و مبتنی بر تحلیل رگرسیون است. دادهها بر ارقام و اطلاعات واقعی و صورتهای مالی مربوط به ...
بیشتر
در این پژوهش، عوامل تعیینکننده نقدینگی بانک پاسارگاد با تأکید بر نقش دستگاههای خودپرداز و پایانههای فروش با استفاده از مدل ARDL بررسی شده است. در پژوهش حاضر، از روششناسی توصیفی و علّی برای تحلیل موضوع استفاده شده و از نظر هدف، کاربردی و مبتنی بر تحلیل رگرسیون است. دادهها بر ارقام و اطلاعات واقعی و صورتهای مالی مربوط به عملکرد بانک پاسارگاد مبتنی است. نمونه آماری، شامل کلیه آمار و ارقام مربوط به عملکرد مالی بانک پاسارگاد طی سری زمانی سیزدهساله (ابتدای سال 1386 تا انتهای سال 1398) است و بهکمک نسخۀ 10 نرمافزار آماری ایویوز تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحلیلهای رگرسیونی روی دادههای آماری بهدستآمده از بانک مدنظر، مبین آن است که متغیر حجم تراکنشهای انجامشده توسط دستگاههای خودپرداز، متغیر نسبت مطالبات غیرجاری و متغیر بازده دارایی، بر داراییهای نقد و معادل نقد به کل سپردههای بانک (نقدینگی) تأثیر مثبت و معنادار و متغیر نرخ تورم بر آن اثر منفی و معنادار داشته است؛ اما تأثیر متغیرهای حجم تراکنشهای انجامشده توسط دستگاههای پایانه فروش و اندازه بانک روی نقدینگی، از لحاظ آماری معنادار نیست.
صدیقه هجینی نژاد
چکیده
علیرغم اینکه ولی و قیم محجور مجاز به انجام عملیات مالی به نام و برای وی میباشند لکن حساسیت خدمات بانکی از یک سو و نیاز پولشویان به استفاده از هویت دیگری و مخاطرات حساب های اجاره ای از سوی دیگر موجب میگردد مقرراتی جهت تحدید ارائه خدمات بانکی محجورین اعم از اتباع داخلی و خارجی پیشبینیشود. محدودیتهای که در مورد پرداخت خدمات بانکی ...
بیشتر
علیرغم اینکه ولی و قیم محجور مجاز به انجام عملیات مالی به نام و برای وی میباشند لکن حساسیت خدمات بانکی از یک سو و نیاز پولشویان به استفاده از هویت دیگری و مخاطرات حساب های اجاره ای از سوی دیگر موجب میگردد مقرراتی جهت تحدید ارائه خدمات بانکی محجورین اعم از اتباع داخلی و خارجی پیشبینیشود. محدودیتهای که در مورد پرداخت خدمات بانکی به محجورین وجود دارد وهمین طور نوع حساب هایی که میتوانند افتتاح نمایند و سن مناسب برای برداشت از حساب و میزان مجاز برای نقل انتقالات وجه و ازجمله مواردیاست که در کشورهای مختلف محل اختلاف میباشددر این مقاله انواع خدمات بانکی قابل ارائه به محجورین از نظر امکان پولشویی با ذکر مخاطرات آن مورد تحلیل قرارگرفته و نوع خدمات بانکی قابل ارایه به آنان با مقایسه قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه اجرایی آن و همچنین مقررات کشور امریکا مشخص میگردد .
ودود جوان امانی؛ حمید اکبری
چکیده
در پژوهش حاضر، تأثیر کارایی و نظریه انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی و اعتماد مشتریان بررسی شده است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی است و چون وضعیت موجود متغیرها با استفاده از جمعآوری اطلاعات گذشته را تحلیل و بررسی کرده است، از نظر شیوه اجرا در ردیف پژوهشهای توصیفی ـ علّی و از نظر شیوه گردآوری در ردیف ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، تأثیر کارایی و نظریه انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی و اعتماد مشتریان بررسی شده است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی است و چون وضعیت موجود متغیرها با استفاده از جمعآوری اطلاعات گذشته را تحلیل و بررسی کرده است، از نظر شیوه اجرا در ردیف پژوهشهای توصیفی ـ علّی و از نظر شیوه گردآوری در ردیف پژوهشهای پیمایشی قرار گرفته است. بهمنظور یافتن پاسخ پرسشهای مطرحشده، اطلاعات 197 پرسشنامه توزیعشده با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافتههای پژوهش، کارایی بر پذیرش بانکداری اینترنتی تأثیر مثبت و معناداری میگذارد و نظریه انتشار نوآوری بر پذیرش بانکداری اینترنتی تأثیر معناداری ندارد.
محمد امیری؛ رضا رادفر؛ فرشاد فائزی رازی
چکیده
اعتبارات بانکی باید برای حمایت از تولید و اقشار آسیبپذیر و بهشکل وامهای کوچک در مشاغل خُرد و خانگی اعطا شود؛ اما بیشتر منابع مؤسسههای مالی برای بخشهای بدون اولویت صرف میشود. از سویی، بانکها میخواهند با ارائه خدمات در بستر بانکداری اجتماعی به ایفای تعهدهای اجتماعی خود بپردازند و از سوی دیگر، سود خود را بیشینه کنند ...
بیشتر
اعتبارات بانکی باید برای حمایت از تولید و اقشار آسیبپذیر و بهشکل وامهای کوچک در مشاغل خُرد و خانگی اعطا شود؛ اما بیشتر منابع مؤسسههای مالی برای بخشهای بدون اولویت صرف میشود. از سویی، بانکها میخواهند با ارائه خدمات در بستر بانکداری اجتماعی به ایفای تعهدهای اجتماعی خود بپردازند و از سوی دیگر، سود خود را بیشینه کنند و به همین دلیل با مأموریت دوگانه و تضاد مالی با بنگاههای تولیدی خُرد مواجه شدهاند و باید برای حل این تضاد چارهای بیندیشند. از این رو، در این مقاله ضمن مرور نظاممند پژوهشهای انجامشده و مصاحبه عمیق با خبرگان، نقش بانکداری اجتماعی در کاهش تضاد منافع مالی بین بانکها و بنگاههای تولیدی تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان داد که با حرکت بانک بهسمت بانکداری اجتماعی و ایفای مسئولیتهای اجتماعی، تضاد منافع مالی بین بانک و بنگاههای تولیدی از طریق تأمین منافع مالی بانکها، تأمین منافع مالی بنگاهها و بهتبع آن، تأمین منافع بلندمدت تمام مشتریان، کاهش خواهد یافت.