احمد سرداری؛ ناصر آزاد؛ عبداله نعامی
چکیده
وظیفه اصلی هر بانک تأمین منابع مالی از بخش غیرفعال جامعه و تخصیص آن به افراد برای توزیع عادلانه ثروت یا شرکتهای فعال اقتصادی برای ثروتآفرینی است؛ از این رو استفاده از اعتبارسنجی برای رعایت بهداشت اعتباری نظام بانکی امری ضروری و حیاتی به نظر میرسد. تصور نادرست نظام بانکی برای اخذ وثیقه، بهجای اعتبارسنجی دقیق مشتری، رُشد مطالبات ...
بیشتر
وظیفه اصلی هر بانک تأمین منابع مالی از بخش غیرفعال جامعه و تخصیص آن به افراد برای توزیع عادلانه ثروت یا شرکتهای فعال اقتصادی برای ثروتآفرینی است؛ از این رو استفاده از اعتبارسنجی برای رعایت بهداشت اعتباری نظام بانکی امری ضروری و حیاتی به نظر میرسد. تصور نادرست نظام بانکی برای اخذ وثیقه، بهجای اعتبارسنجی دقیق مشتری، رُشد مطالبات نظام بانکی را به همراه دارد. در این پژوهش با توجه به بررسی و بازبینی مقالهها و پژوهشهای در دسترس طی سالهای 2020 تا 2022 و نیز مصاحبه عمیق با 12 خُبره صاحب نظرِ نظام بانکی که دارای تحصیلات مرتبط و تجربه کاری در حوزه مورد مطالعه بودند، ابعاد و مؤلفهها و شاخصها احصا و در چهار بُعد و 18 مؤلفه دستهبندی شدند. ضریب پایایی تمام شاخصها در سطح قابل قبول بالای 70 درصد بود. در پایان، به بانکها توصیه شد که برای اعتبارسنجی مشتریان، باید به چهار بُعد اصلی «تحلیل صورتهای مالی»، «نوع فعالیت مشتری»، «عوامل مسئولیت اجتماعی شرکتی» و «عوامل مربوط به صنعت در حال فعالیت مشتری» توجه کنند.
ابوطالب مهرفر
چکیده
در حال حاضر، یکی از مسائل مهمی که همواره بانکها و مؤسسههای مالی با آن مواجهند، مسئله ریسک اعتباری یا احتمال عدم ایفای تعهد از سوی متقاضیان دریافتکننده تسهیلات اعتباری است. از این رو، هدف اصلی این پژوهش، تبیین و بررسی نظام اعتبار سنجی بانکها در پروندههای تسهیلاتی شرکتهای دریافتکننده تسهیلات بر پایه رگرسیونهای پذیرفتهشده ...
بیشتر
در حال حاضر، یکی از مسائل مهمی که همواره بانکها و مؤسسههای مالی با آن مواجهند، مسئله ریسک اعتباری یا احتمال عدم ایفای تعهد از سوی متقاضیان دریافتکننده تسهیلات اعتباری است. از این رو، هدف اصلی این پژوهش، تبیین و بررسی نظام اعتبار سنجی بانکها در پروندههای تسهیلاتی شرکتهای دریافتکننده تسهیلات بر پایه رگرسیونهای پذیرفتهشده در ریسک اعتباری و بررسی نسبتهای مالی این شرکتهاست. جامعه آماری این پژوهش متشکل از 97 شرکت پذیرفتهشده بورس در محدوده سالهای 1395 تا 1399 است. نتیجه پژوهش نشان میدهد که ضرایب متغیرهای مستقل در تکنیکهای دادهکاوی بالاتر است و مدل لاجیت در مقایسه با مدل پروبیت، نیکویی برازش و دقت بیشتری دارد. همچنین نسبتهای جاری، گردش دارایی و بازده فروش، نقش بیشتری در ارزیابی ریسک نکول دارند.
مرتضی جمشیدی
چکیده
امروزه، بهدلیل اهمیت نقش بانکها در پویایی چرخه اقتصادی کشورها، اعتبارسنجی صحیح و کارآمد، یکی از اولویتها و الزامات بانکها محسوب میشود. در واقع، از این طریق میتوان به شناخت و ارزیابی مناسبی در خصوص رفتار مالی مشتری دست پیدا کرد. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین شاخصهای اعتباری مشتریان و رتبهبندی آنها در شعب بانک ...
بیشتر
امروزه، بهدلیل اهمیت نقش بانکها در پویایی چرخه اقتصادی کشورها، اعتبارسنجی صحیح و کارآمد، یکی از اولویتها و الزامات بانکها محسوب میشود. در واقع، از این طریق میتوان به شناخت و ارزیابی مناسبی در خصوص رفتار مالی مشتری دست پیدا کرد. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین شاخصهای اعتباری مشتریان و رتبهبندی آنها در شعب بانک سپه منطقه 2 تهران است. در این راستا پنل خبرگان (شامل 10 کارشناس بانکی)، شاخصهای اعتبارسنجی حاصل از ادبیات و اسناد و مدارک را بررسی و ارزیابی کردند و نتایج آن در قالب پرسشنامهای تهیه شد. پرسشنامه بهدستآمده که حاوی شاخصهای اصلی و فرعی اعتبارسنجی بود، در اختیار 102مدیر شعبه قرار گرفت و 95 پرسشنامه تکمیلشده جمعآوری و تحلیل شد. بر اساس تکنیک AHP، شاخصها و زیرشاخصها به دو دسته رسمی و غیررسمی دستهبندی و پس از آن وزندهی و اولویتبندی شدند (از 1 کماهمیتترین تا 10 بااهمیتترین). بر اساس نتایج، نخستین و مهمترین شاخص رسمی وثیقه است. نتایج دیگر پژوهش نشان میدهد که در بین 5 شاخص نخست، 2 شاخص غیررسمی ذینفع واحد و ظرفیت مشتریان وجود دارد که اهمیت میزان شاخصهای غیررسمی را نشان میدهد. یکی از محدودیتهای این پژوهش، مشکلات جمعآوری داده از مدیران بود. پژوهشگران آتی میتوانند با انجام پژوهشهای بیشتر در سایر مناطق، به تعداد شاخصهای بیشتر و مطمئنتری دست یابند.
میثم علی محمدی؛ میر فیض فلاح شمس؛ خدیجه عبادی
چکیده
بانکها در اقتصاد کشور نقشهای مهمی همچون تجهیز منابع، واسطهگری، تسهیل جریان پرداخت و تخصیص اعتبار به دریافتکننده تسهیلات را برعهده دارند. در این مسیر، ریسکهای زیادی بانک را تهدید میکند که میتوان آنها را در چهار گروه کلی اعتباری، نقدینگی، عملیاتی و سرمایهگذاری دستهبندی کرد. مهمترین ریسکی که بانکها با آن مواجهند، ...
بیشتر
بانکها در اقتصاد کشور نقشهای مهمی همچون تجهیز منابع، واسطهگری، تسهیل جریان پرداخت و تخصیص اعتبار به دریافتکننده تسهیلات را برعهده دارند. در این مسیر، ریسکهای زیادی بانک را تهدید میکند که میتوان آنها را در چهار گروه کلی اعتباری، نقدینگی، عملیاتی و سرمایهگذاری دستهبندی کرد. مهمترین ریسکی که بانکها با آن مواجهند، ریسک اعتباری است که بهعلت احتمال عدم بازپرداخت بهموقع تسهیلات و سود تعلقگرفته به آن به وجود میآید (فلاحپور، 1383). بانکها همواره با این مشکل روبهرو بودهاند که چگونه و بر اساس چه شاخصها و روشهایی متقاضیان اعطای اعتبار (تسهیلات و تعهدات) را ارزیابی کنند. این کار با استفاده از سیستمی جامع، ساختاریافته و انتخاب تکنیکهای مناسب امکانپذیر است. مقاله حاضر، در پی پیشنهاد و راهکاری کارشناسانه بهمنظور حل این مسئله اجرا شده است تا بتواند متقاضیان اعتبارات مالی را بهخوبی دستهبندی کند و از احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات اعطایی بکاهد. در این مقاله با استفاده از مدلهای لاجیت و پروبیت (مدلهای رگرسیونی)، عوامل مؤثر بر ریسک نکول مشتریان بررسی شده است. بدین منظور شاخصهای مؤثر بر ریسک اعتباری استخراج شد. برای برآورد ریسک اعتباری بانک، از مدلهای پروبیت و لاجیت استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پروبیت در مقایسه با مدل لاجیت، در پیشبینی ریسک نکول مشتریان دقت بیشتری دارد.
مجاهد رخشان؛ رامین محمودیان زاده؛ سید علی حسینی؛ مرتضی خلیل ارجمندی
چکیده
سودآوری بانکها، هم به اعطای اعتبار و فعالیت بیشتر در زمینه تعهدات و هم به آسانکردن سرمایهگذاری در محیطهای پرریسک به سیاستگذاران بانکها کمک میکند. در این پژوهش، تعهدات اعم از اعتبارات اسنادی، ضمانتنامههای بانکی و تعهداتی بررسی میشود که به درآمد غیرمشاع حاصل گشایش و صدور آنها همواره توجه شده است. جامعه آماری ...
بیشتر
سودآوری بانکها، هم به اعطای اعتبار و فعالیت بیشتر در زمینه تعهدات و هم به آسانکردن سرمایهگذاری در محیطهای پرریسک به سیاستگذاران بانکها کمک میکند. در این پژوهش، تعهدات اعم از اعتبارات اسنادی، ضمانتنامههای بانکی و تعهداتی بررسی میشود که به درآمد غیرمشاع حاصل گشایش و صدور آنها همواره توجه شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه بانکها و مؤسسههای اعتباری پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار و نمونه آماری 16 بانکی است که در دوره زمانی مدنظر (1395 تا سال 1399) صورتهای مالی حسابرسیشده آنها در سامانه جامع اطلاعرسانی ناشران موجود بوده است. فرضیههای پژوهش با استفاده از روشهای رگرسیون و ضریب همبستگی آزمون شدهاند. نتایج حاکی از کارایی و معنادار بودن مدل رگرسیون و وجود همبستگی و ارتباط مثبت بین انواع تعهدات و سود (زیان) خالص بانکها در سطح متوسط است. در بین انواع تعهدات، متغیر اعتبارات اسنادی دارای بیشترین همبستگی با سود (زیان) خالص است؛ از این رو، توجه بیشتر به اعتبارات اسنادی در راستای کسب سود اهمیت دارد.
اسماعیل کلانتری؛ ایدا بسیجه
چکیده
اخلاق حرفهای، شاخهای مهم از اخلاق کاربردی است که پرداختن به آن از ضرورتهای زندگی در جوامع جدید است. بر این اساس، مجموعه قواعد و اصول اخلاق، باید در هر حرفهای رعایت شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی سنجش مؤلفههای اخلاق حرفهای در بانکداری با کارکنان بانک شیراز است. روشی که این پژوهش بر آن متکی است، توصیفی ـ تحلیلی از نوع پیمایشی ...
بیشتر
اخلاق حرفهای، شاخهای مهم از اخلاق کاربردی است که پرداختن به آن از ضرورتهای زندگی در جوامع جدید است. بر این اساس، مجموعه قواعد و اصول اخلاق، باید در هر حرفهای رعایت شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی سنجش مؤلفههای اخلاق حرفهای در بانکداری با کارکنان بانک شیراز است. روشی که این پژوهش بر آن متکی است، توصیفی ـ تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، همه بانکهای شیراز است و برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. در این پژوهش، برای تعیین میزان اخلاق حرفهای کارکنان بانک از پرسشنامه «کادویز» استفاده شد که روایی پرسشنامه از دید خبرگان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 822/0 به دست آمد. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار اسپیاساس انجام شده است. نتیجه پژوهش نشان میدهد که مؤلفه اخلاق حرفهای در جنسیت بهصورت معنادار است و رفتار بین گروه مرد موفقتر از گروه زن است. سایر مؤلفهها (سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت ) معنادار نیستند.