نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناسی ارشد بانکداری اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی
3 کارشناس ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه علوم اقتصادی
چکیده
تجربه سه دهه اجرای قانون بانکداری بدون ربا در ایران حاکی از آن است که نظام بانکداری کنونی با چالشهای مختلفی در حوزههای گوناگون روبهرو شده است. بهمنظور اجرای درست و مناسب قوانین و مقررات بانکداری اسلامی و ملزم کردن بانکها به پایبندی عملی به این نظام، باید این چالشها و مشکلات به درستی شناسایی و طبقهبندی شوند تا در مرحله بعد بتوان درصدد رفع این مشکلات برآمد. از جمله عواملی که باید برای این منظور شناسایی و جایگاه آن مشخص شود، عوامل انسانی و مدیریتی است. بهمنظور جمعآوری دادهها در این پژوهش، از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. در ابتدا عوامل انسانی و مدیریتی را شناسایی و تفکیک کرده و با استفاده از روش پژوهش پیمایشی(دلفی)-تحلیلی، سعی میشود که سهم هر کدام از عوامل (مدیریتی و انسانی)، در عدم پایبندی عملی بانکها به بانکداری اسلامی، مشخص شود. محاسبات آماری با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS انجام گرفته است. آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 است و اعتبار یافتهها قابل قبول است. بررسی روایی[1] پرسشنامه به دلیل نوع روش تحقیق و پایین بودن تعداد نمونه، بهمنظور بالا بردن سطح تخصص، انجام نشده است. برای استنباط آماری در مورد میانگین جامعه با استفاده از میانگین نمونه، از آزمون پارامتریک T تک نمونهای[2] و برای مشخص کردن سهم و تاثیر متغیرها و مولفهها، از واریانسهای تشریح شده و چرخش واریماکس استفاده شده است.
یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل انسانی و مدیریتی و همچنین، مشکلات الگوی کنونی بانکداری در ایران، سهم معنیداری در عدم پایبندی عملی بانکها دارند که در این میان، عوامل مدیریتی سهم بیشتری را دارا هستند. در پایان نیز، به ارایهی پیشنهادهای اصلاحی در این زمینه، پرداخته میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Share of Human and Management Factors in Practical Infidelity of the Banks to Islamic Banking System and Proposing Reformatory Suggestions
نویسندگان [English]
- Mohammad Javad Mohagheghnia 1
- Ahmad Bakhtiari 2
- Ehsan Golvani 3
1 Faculty Member of Allameh Tabatabaei University
2 MA in Islamic Banking , Allameh Tabatabai University
3 Economic and Social Systems Engineering
چکیده [English]
The experience of implementing no-interest banking rules in 3 decades in Iran shows that existing banking system has been faced with a lot of challenges in different areas. In order to fulfill the Islamic banking rules and regulations properly and to force all the banks to follow this system practically, first these challenges and difficulties should be identified and categorized and then they should be resolved. To achieve this goal, some of the factors that should be identified are human and management factors. In this research, we have used field study and literature review to collect the data. Using survey and Delphi technique, the human and management factors are identified and categorized. Then, the share of these elements in practical infidelity of banks to Islamic banking system was identified. Statistical calculations were done using SPSS software. Cronbach's alpha was above 0.7 so the reliability of the questionnaire was acceptable. However, construct validity was not calculated due to the low number of samples, research methodology, and raising the level of expertise. For statistical inference about the population, sample mean and parametric one sample T-test was used. To determine the impact of variables and components variances described and varimax rotation was used.
The findings of this research show that human and management factors and also the problems of Iran banking system pattern are the major reasons for practical infidelity of the banks while management factor has the higher portion. At the end, some reformatory suggestions are proposed.
کلیدواژهها [English]
- Human factors
- management factors
- Islamic Banking
- Practical infidelity
Moh'd M. Ajlouni and Hamed O. Omari ,2013. Performance Efficiency of the Jordanian Islamic Banks Using Data Envelopment Analysis and Financial Ratios Analysis. European Scientific Journal, Special Edition. No.1.