مرتضی جمشیدی
چکیده
امروزه، بهدلیل اهمیت نقش بانکها در پویایی چرخه اقتصادی کشورها، اعتبارسنجی صحیح و کارآمد، یکی از اولویتها و الزامات بانکها محسوب میشود. در واقع، از این طریق میتوان به شناخت و ارزیابی مناسبی در خصوص رفتار مالی مشتری دست پیدا کرد. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین شاخصهای اعتباری مشتریان و رتبهبندی آنها در شعب بانک ...
بیشتر
امروزه، بهدلیل اهمیت نقش بانکها در پویایی چرخه اقتصادی کشورها، اعتبارسنجی صحیح و کارآمد، یکی از اولویتها و الزامات بانکها محسوب میشود. در واقع، از این طریق میتوان به شناخت و ارزیابی مناسبی در خصوص رفتار مالی مشتری دست پیدا کرد. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین شاخصهای اعتباری مشتریان و رتبهبندی آنها در شعب بانک سپه منطقه 2 تهران است. در این راستا پنل خبرگان (شامل 10 کارشناس بانکی)، شاخصهای اعتبارسنجی حاصل از ادبیات و اسناد و مدارک را بررسی و ارزیابی کردند و نتایج آن در قالب پرسشنامهای تهیه شد. پرسشنامه بهدستآمده که حاوی شاخصهای اصلی و فرعی اعتبارسنجی بود، در اختیار 102مدیر شعبه قرار گرفت و 95 پرسشنامه تکمیلشده جمعآوری و تحلیل شد. بر اساس تکنیک AHP، شاخصها و زیرشاخصها به دو دسته رسمی و غیررسمی دستهبندی و پس از آن وزندهی و اولویتبندی شدند (از 1 کماهمیتترین تا 10 بااهمیتترین). بر اساس نتایج، نخستین و مهمترین شاخص رسمی وثیقه است. نتایج دیگر پژوهش نشان میدهد که در بین 5 شاخص نخست، 2 شاخص غیررسمی ذینفع واحد و ظرفیت مشتریان وجود دارد که اهمیت میزان شاخصهای غیررسمی را نشان میدهد. یکی از محدودیتهای این پژوهش، مشکلات جمعآوری داده از مدیران بود. پژوهشگران آتی میتوانند با انجام پژوهشهای بیشتر در سایر مناطق، به تعداد شاخصهای بیشتر و مطمئنتری دست یابند.