فرزانه توکلی؛ اسماعیل کلانتری؛ هادی عبدی طالب بیگی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر اﻗﻼم ﺗﻌﻬﺪی اﺧﺘﻴﺎری و نوع اظهارنظر حسابرس بر ﺗﻌﺪﻳﻼت ﺳﻨﻮاﺗﻲ شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1395 تا 1399 است. اﻗﻼم ﺗﻌﻬﺪی اﺧﺘﻴﺎری و نوع اظهارنظر حسابرس بهعنوان متغیرهای مستقل؛ ﺗﻌﺪﻳﻼت ﺳﻨﻮاﺗﻲ بهعنوان متغیر وابسته و متغیرهای اهرم مالی، اندازه شرکت، فرصتهای ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر اﻗﻼم ﺗﻌﻬﺪی اﺧﺘﻴﺎری و نوع اظهارنظر حسابرس بر ﺗﻌﺪﻳﻼت ﺳﻨﻮاﺗﻲ شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1395 تا 1399 است. اﻗﻼم ﺗﻌﻬﺪی اﺧﺘﻴﺎری و نوع اظهارنظر حسابرس بهعنوان متغیرهای مستقل؛ ﺗﻌﺪﻳﻼت ﺳﻨﻮاﺗﻲ بهعنوان متغیر وابسته و متغیرهای اهرم مالی، اندازه شرکت، فرصتهای رشد و نسبت جریان نقدی عملیاتی بهعنوان متغیرهای کنترل در نظر گرفته شدهاند. نمونه آماری پژوهش شامل 159 شرکت است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی با رویکرد کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در بخش مبانی نظری، روش کتابخانهای بوده و در بخش آزمون فرضیهها، از روش اسنادکاوی صورتهای مالی استفاده شده است. بهطور کلی، روش آزمون فرضیهها روش همبستگی و رگرسیون چندگانه است. نتایج پژوهش نشان داد که اﻗﻼم ﺗﻌﻬﺪی اﺧﺘﻴﺎری و نوع اظهارنظر حسابرس، بر ﺗﻌﺪﻳﻼت ﺳﻨﻮاﺗﻲ تأثیر مستقیم و معناداری دارد. نتایج مربوط به متغیرهای کنترلی نشان داد که اندازه شرکت و فرصتهای رشد بر تعدیلات سنواتی تأثیر معکوس و معناداری دارد. تأثیر اهرم مالی بر تعدیلات سنواتی مستقیم و معنادار است و در نهایت، تأثیر نسبت جریانهای نقدی عملیاتی بر تعدیلات سنواتی معنادار نیست.
اسماعیل کلانتری؛ ایدا بسیجه
چکیده
اخلاق حرفهای، شاخهای مهم از اخلاق کاربردی است که پرداختن به آن از ضرورتهای زندگی در جوامع جدید است. بر این اساس، مجموعه قواعد و اصول اخلاق، باید در هر حرفهای رعایت شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی سنجش مؤلفههای اخلاق حرفهای در بانکداری با کارکنان بانک شیراز است. روشی که این پژوهش بر آن متکی است، توصیفی ـ تحلیلی از نوع پیمایشی ...
بیشتر
اخلاق حرفهای، شاخهای مهم از اخلاق کاربردی است که پرداختن به آن از ضرورتهای زندگی در جوامع جدید است. بر این اساس، مجموعه قواعد و اصول اخلاق، باید در هر حرفهای رعایت شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی سنجش مؤلفههای اخلاق حرفهای در بانکداری با کارکنان بانک شیراز است. روشی که این پژوهش بر آن متکی است، توصیفی ـ تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، همه بانکهای شیراز است و برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. در این پژوهش، برای تعیین میزان اخلاق حرفهای کارکنان بانک از پرسشنامه «کادویز» استفاده شد که روایی پرسشنامه از دید خبرگان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 822/0 به دست آمد. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار اسپیاساس انجام شده است. نتیجه پژوهش نشان میدهد که مؤلفه اخلاق حرفهای در جنسیت بهصورت معنادار است و رفتار بین گروه مرد موفقتر از گروه زن است. سایر مؤلفهها (سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت ) معنادار نیستند.