طراحی مدل اعتبارسنجی مشتریان فعال در صنعت گردشگری با رویکرد ترکیبی مبتنی بر آنتروپی

فریده زنگنه؛ سید فرید موسوی؛ سید امیررضا ابطحی؛ آرزو گازری نیشابوری

دوره 9، بهار ، مهر 1402، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22034/jifb.2023.406376.1473

چکیده
  در سال‏های اخیر، اعتبارسنجی یکی از روش‏های اصلی مؤسسه‏های مالی برای ارزیابی ریسک اعتباری بوده است. در میان روش‌های اعتبارسنجی، مشکل اصلی توزیع نامتوازن داده‏هاست که کارایی روش‌های اعتبارسنجی را محدود می‌کند. دلیل ایجاد مشکل یادشده این است که در مجموعه داده مشتریان، موارد بدحساب (نکول) موجود برای آموزش مدل ارزیابی، کمتر ...  بیشتر

به کارگیری رویکردی بر مبنای تئوری گراف، جهت شناسایی شبکه مشاور ‌داخلی بانک و ارتباط آن با سودآوری (مطالعه موردی: یکی از بانک‏های خصوصی داخلی)

سید فرید موسوی؛ کاوه خلیلی دامغانی؛ آرزو گازری نیشابوری

دوره 8، بهار ، آذر 1401، ، صفحه 127-140

https://doi.org/10.22034/jifb.2022.360512.1385

چکیده
  گستردگی و پیچیدگی جوامع بشری و اهمیت شناخت ساختار ارتباطی میان افراد، در راستای کشف تأثیر این ارتباط‌ها برای دستیابی به اهداف مشخص و از پیش تعیین‎شده، نقش شناسایی شبکه‎های مشاوره‌ای و تحلیل‌های مربوط به آن را طی دهه‌های اخیر آشکار کرده است. در این اثنا، شرکت‌های با فعالیت خدماتی که عمده درآمد آنها از محل ارائه خدمات، کسب شده ...  بیشتر