فریده زنگنه؛ سید فرید موسوی؛ سید امیررضا ابطحی؛ آرزو گازری نیشابوری
چکیده
در سالهای اخیر، اعتبارسنجی یکی از روشهای اصلی مؤسسههای مالی برای ارزیابی ریسک اعتباری بوده است. در میان روشهای اعتبارسنجی، مشکل اصلی توزیع نامتوازن دادههاست که کارایی روشهای اعتبارسنجی را محدود میکند. دلیل ایجاد مشکل یادشده این است که در مجموعه داده مشتریان، موارد بدحساب (نکول) موجود برای آموزش مدل ارزیابی، کمتر ...
بیشتر
در سالهای اخیر، اعتبارسنجی یکی از روشهای اصلی مؤسسههای مالی برای ارزیابی ریسک اعتباری بوده است. در میان روشهای اعتبارسنجی، مشکل اصلی توزیع نامتوازن دادههاست که کارایی روشهای اعتبارسنجی را محدود میکند. دلیل ایجاد مشکل یادشده این است که در مجموعه داده مشتریان، موارد بدحساب (نکول) موجود برای آموزش مدل ارزیابی، کمتر از موارد خوشحساب (عدم نکول) است و عملکرد رویکردهای اعمالشده در اعتبارسنجی را مختل میکند. پژوهش حاضر با استفاده از الگوریتم مبتنی بر آنتروپی و با هدف غلبه بر مشکل نامتوازن بودن دادهها، به اعتبارسنجی مشتریان فعال در صنعت گردشگری پرداخته است. در این پژوهش دادهها بر حسب آنتروپی شاخصهای اعتبارسنجی مشتریان ارزیابی شده و معیاری تعریف خواهد شد که میتواند خوشحسابی یا بدحسابی مشتریان را تنها با در نظر گرفتن موارد خوشحساب مجموعه داده و نمونه متقاضی تسهیلات، اندازهگیری کند. در این پژوهش، 204 مشتری فعال صنعت گردشگری بانک ملی ایران، بهعنوان مجموعه داده انتخاب شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مدل آنتروپی با قدرت پیشبینی خوب خود، برای اعتبارسنجی مشتریان کارایی مناسبی دارد.
سید فرید موسوی؛ کاوه خلیلی دامغانی؛ آرزو گازری نیشابوری
چکیده
گستردگی و پیچیدگی جوامع بشری و اهمیت شناخت ساختار ارتباطی میان افراد، در راستای کشف تأثیر این ارتباطها برای دستیابی به اهداف مشخص و از پیش تعیینشده، نقش شناسایی شبکههای مشاورهای و تحلیلهای مربوط به آن را طی دهههای اخیر آشکار کرده است. در این اثنا، شرکتهای با فعالیت خدماتی که عمده درآمد آنها از محل ارائه خدمات، کسب شده ...
بیشتر
گستردگی و پیچیدگی جوامع بشری و اهمیت شناخت ساختار ارتباطی میان افراد، در راستای کشف تأثیر این ارتباطها برای دستیابی به اهداف مشخص و از پیش تعیینشده، نقش شناسایی شبکههای مشاورهای و تحلیلهای مربوط به آن را طی دهههای اخیر آشکار کرده است. در این اثنا، شرکتهای با فعالیت خدماتی که عمده درآمد آنها از محل ارائه خدمات، کسب شده و به نیروی انسانی وابستگی شدیدی دارند، بیش از سایر افراد به شناسایی دقیق وضعیت و نقش کارکنان در ساختارهای رسمی و غیررسمی سازمان، برای جذب و حفظ مشتری در راستای افزایش درآمدها از طریق تقویت شبکههای مشاور و ارتقای دانش و مهارت کارکنان در سطوح مختلف سازمان، نیاز دارند. در این پژوهش برای کشف اهداف، از ساختار شبکهای استفاده شده و بر این اساس، اطلاعات رفتاری کارکنان 36 شعبه یک بانک خصوصی بهمنظور شناسایی شبکه مشاور داخلی شعبه جمعآوری شده و پس از تشکیل گراف شبکه، تجزیه و تحلیل برای پیشبینی سودآوری از طریق تعیین ارتباط بهنسبت قوی شبکههای مشاور داخلی و سودآوری بانک با استفاده از رگرسیون انجام شده است.