طراحی مدل اعتبارسنجی مشتریان فعال در صنعت گردشگری با رویکرد ترکیبی مبتنی بر آنتروپی

فریده زنگنه؛ سید فرید موسوی؛ سید امیررضا ابطحی؛ آرزو گازری نیشابوری

دوره 9، بهار ، مهر 1402، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22034/jifb.2023.406376.1473

چکیده
  در سال‏های اخیر، اعتبارسنجی یکی از روش‏های اصلی مؤسسه‏های مالی برای ارزیابی ریسک اعتباری بوده است. در میان روش‌های اعتبارسنجی، مشکل اصلی توزیع نامتوازن داده‏هاست که کارایی روش‌های اعتبارسنجی را محدود می‌کند. دلیل ایجاد مشکل یادشده این است که در مجموعه داده مشتریان، موارد بدحساب (نکول) موجود برای آموزش مدل ارزیابی، کمتر ...  بیشتر

تبیین و بررسی نظام اعتبارسنجی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با تأکید بر رگرسیون‌های آماری پذیرفته‌شده در ریسک اعتباری بانک‎ها

ابوطالب مهرفر

دوره 7، پاییز و زمستان ، مهر 1400، ، صفحه 21-48

https://doi.org/10.22034/jifb.2022.328229.1342

چکیده
  در حال حاضر، یکی از مسائل مهمی که همواره بانک‌ها و مؤسسه‎های مالی با آن مواجهند، مسئله ریسک اعتباری یا احتمال عدم ایفای تعهد از سوی متقاضیان دریافت‌کننده تسهیلات اعتباری است. از این رو، هدف اصلی این پژوهش، تبیین و بررسی نظام اعتبار سنجی بانک‌ها در پرونده‎های تسهیلاتی شرکت‎های دریافت‌کننده تسهیلات بر پایه رگرسیون‎های پذیرفته‌شده ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری در نظام بانکی

میثم علی محمدی؛ میر فیض فلاح شمس؛ خدیجه عبادی

دوره 7، پاییز و زمستان ، مهر 1400، ، صفحه 67-90

https://doi.org/10.22034/jifb.2022.327339.1329

چکیده
  بانک‌ها در اقتصاد کشور نقش‏های مهمی همچون تجهیز منابع، واسطه‌گری، تسهیل جریان پرداخت و تخصیص اعتبار به دریافت‌کننده تسهیلات را برعهده دارند. در این مسیر، ریسک‌های زیادی بانک را تهدید می‌کند که می‌توان آنها را در چهار گروه کلی اعتباری، نقدینگی، عملیاتی و سرمایه‌گذاری دسته‌بندی کرد. مهم‌ترین ریسکی که بانک‌ها با آن مواجهند، ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‎ بندی معیارهای اعتبارسنجی شرکت‎‌های کوچک و متوسط با استفاده از تکنیک AHP

زینب ملایی؛ مهدی منکاوی

دوره 7، بهار و تابستان ، مرداد 1400، ، صفحه 17-42

https://doi.org/10.22034/jifb.2022.153325

چکیده
  کسب‎وکارهای کوچک و متوسط (SMEs) بر توسعه اقتصادی هر کشوری تأثیر مهمی دارند، اما در دسترسی به منابع مالی لازم برای انجام فعالیت‎های خود با موانعی مواجهند. این در حالی است که مؤسسه‎های مالی، از قبیل بانک‎ها، در اعتبارسنجی این نوع کسب‎وکارها به‌منظور تخصیص اعتبار، مشکلات مختلفی دارند. بانک‎ها و مؤسسه‎های مالی برای شناسایی ...  بیشتر

اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفه های آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت

نسرین متدین؛ رافیک نظریان؛ رویا سیفی پور؛ مرجان دامن کشیده

دوره 6، پاییز و زمستان ، اسفند 1399، ، صفحه 27-55

https://doi.org/10.22034/jifb.2022.319492.1307

چکیده
  هدف از این پژوهش، اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفه‎های آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت است. بدین منظور، در مرحله نخست، به روش اسنادی و کتابخانه‌ای، 15 شاخص‌ مؤثر بر اعتبارسنجی مشتریان در سه بخش فردی، مالی و اجتماعی، شناسایی شد و در ادامه، داده‌های نهایی مرتبط با شاخص‌ها، شامل پرونده‌های 7330 مشتری حقیقی بانک ملت، طی سال‌های 1392 تا ...  بیشتر