برآورد تابع سود مشتریان بانک با استفاده از ارزش طول عمر مشتریCLV

مهدی قدیر محسنی؛ اشکان عیوق؛ سید حسین رضوی حاجی آقا

دوره 8، تابستان ، بهمن 1401، ، صفحه 23-52

https://doi.org/10.22034/jifb.2023.166990

چکیده
  یکی از مشکلات مهم اساسی سیستم بانکی در سال‌های اخیر، ایجاد مطالبات غیرجاری است. در واقع، سود عملیاتی بانک که شامل سود دریافتی بابت اعطای تسهیلات به مشتریان است، با ایجاد مطالبات بانکی محقق نشده و گردش پول و تسهیلات به حالت راکد درمی‎آید. در نتیجه برای تعدیل مطالبات بانکی در آینده و با توجه به نرخ سود، در این پژوهش به‎منظور برآورد ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری در نظام بانکی

میثم علی محمدی؛ میر فیض فلاح شمس؛ خدیجه عبادی

دوره 7، پاییز و زمستان ، مهر 1400، ، صفحه 67-90

https://doi.org/10.22034/jifb.2022.327339.1329

چکیده
  بانک‌ها در اقتصاد کشور نقش‏های مهمی همچون تجهیز منابع، واسطه‌گری، تسهیل جریان پرداخت و تخصیص اعتبار به دریافت‌کننده تسهیلات را برعهده دارند. در این مسیر، ریسک‌های زیادی بانک را تهدید می‌کند که می‌توان آنها را در چهار گروه کلی اعتباری، نقدینگی، عملیاتی و سرمایه‌گذاری دسته‌بندی کرد. مهم‌ترین ریسکی که بانک‌ها با آن مواجهند، ...  بیشتر

شناسایی و رتبه‌بندی عوامل افزایش مطالبات غیرجاری در بانک‌های دولتی، بانک‌های مشمول اصل 44 و بانک‌های خصوصی در ایران

محمد نوروزی؛ مهدیه اسفندیارپور؛ رحیم شهسوارپور

دوره 7، بهار و تابستان ، مرداد 1400، ، صفحه 43-76

https://doi.org/10.22034/jifb.2022.153327

چکیده
  در اقتصاد هر کشور، نقش بانک‌ها متناسب با ساختار اقتصادی آن نظام تعیین می‌شود و چون اقتصاد ایران پول‌محور و به‌اصطلاحی بانک‌مدار است، اهمیت بانک‌ها در اقتصاد ایران بسیار متفاوت است. بانک‌ها باید برای پاسخ‌گویی به مأموریت شرکتی، از یک‌سو و مسئولیت اجتماعی و از سوی دیگر با تغییر ترکیب دارایی‌های خود، این نقش را مؤثرتر کنند. امروزه ...  بیشتر

اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفه های آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت

نسرین متدین؛ رافیک نظریان؛ رویا سیفی پور؛ مرجان دامن کشیده

دوره 6، پاییز و زمستان ، اسفند 1399، ، صفحه 27-55

https://doi.org/10.22034/jifb.2022.319492.1307

چکیده
  هدف از این پژوهش، اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفه‎های آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت است. بدین منظور، در مرحله نخست، به روش اسنادی و کتابخانه‌ای، 15 شاخص‌ مؤثر بر اعتبارسنجی مشتریان در سه بخش فردی، مالی و اجتماعی، شناسایی شد و در ادامه، داده‌های نهایی مرتبط با شاخص‌ها، شامل پرونده‌های 7330 مشتری حقیقی بانک ملت، طی سال‌های 1392 تا ...  بیشتر

تاثیر نوسانات متغیرهای کلان منتخب بر مطالبات غیرجاری بانکی

رضا محسنی؛ مریم فتحیان

دوره 3، پاییز و زمستان ، اسفند 1396، ، صفحه 95-130

چکیده
  در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی نظام بانکی کشور، افزایش مطالبات سررسید گذشته و معوق بانک‌ها است که نشان‌دهنده­ عدم توجه به ریسک اعتباری در فرایند وام‌دهی، کاهش کیفیت دارایی شبکه بانکی و به تبع آن بی‌ثباتی‌های مالی احتمالی در آینده است. از سوی دیگر، فعالان اقتصادی در ایران همواره با نوسانات قابل ملاحظه اقتصاد کلان ...  بیشتر