بهزاد شیری
چکیده
هدف این مقاله، توصیف و ارزیابی نقشآفرینی پُست بانک ایران در بازار پول روستایی است. مناطق روستایی یکچهارم جمعیت و دستکم، یکششم تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل میدهند. در این میان، توسعه بازار پول در ارتقای سهم اقتصادی روستا و توسعه پایدار، نقش محوری دارد. 8/8 میلیون نفر زیر پوشش مستقیم خدمات بانکی هستند. ضریب پوشش جمعیتی مستقیم، ...
بیشتر
هدف این مقاله، توصیف و ارزیابی نقشآفرینی پُست بانک ایران در بازار پول روستایی است. مناطق روستایی یکچهارم جمعیت و دستکم، یکششم تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل میدهند. در این میان، توسعه بازار پول در ارتقای سهم اقتصادی روستا و توسعه پایدار، نقش محوری دارد. 8/8 میلیون نفر زیر پوشش مستقیم خدمات بانکی هستند. ضریب پوشش جمعیتی مستقیم، 5/43 درصد و ضریب پوشش کل، 85 درصد است. ضریب نفوذ دسترسی (تعداد ابزارهای بانکی در دسترس بهازای هر 100 نفر روستایی) به حدود 21 رسیده است؛ بدین معنا که بهازای هر 5 نفر، دستکم یک ابزار دسترسی به خدمات بانکی وجود دارد. حدود 2/12 میلیون نفر از شهروندان روستایی، در این بانک حساب دارند، بنابراین ضریب شمول مالی به 60 درصد رسیده است. برآوردها نشان میدهد که این بانک برای 27 درصد بازار پول روستایی نقشآفرینی میکند. افزون بر این، 6/3 درصد سپردههای روستایی را جذب کرده است. این نقشآفرینی از یکسو، فرصتهای اقتصادی و از سوی دیگر، صرفهجویی اقتصادی و اجتماعی را در پی داشته است. مجموع هزینه فرصتهای اقتصادی و اجتماعی گسترش تعمیق مالی در مناطق روستایی، سالیانه حدود 1/172 هزار میلیارد ریال و مجموع درآمدهای مستقیم ایجادشده در این مناطق، معادل 4/27 هزار میلیارد ریال است. بنابراین، مجموع هزینه ـ فرصتهای اقتصادی و اجتماعی و درآمدهای مستقیم برابر با 5/199 هزار میلیارد ریال برآورد میشود.