احمد قدس الهی؛ فرید تندنویس
دوره 4، تابستان ، شهریور 1397، ، صفحه 1-31
چکیده
امروزه با توسعه تجارت الکترونیک و ظهور الزاماتی مانند فناوریهای نوین بانکی و افزایش درآمدهای کارمزدی در صنعت بانکداری، توسعه رقابتی بانکداری الکترونیکی و بهرهمندی از منافع آن اهمیت بالایی دارد. با توجه به مطلوبیت درآمدهای کارمزدی برای بانکها، یکی از برنامههای اصلی آنها در ایران، تمرکز بر بهرهبرداری بیشتر از بانکداری ...
بیشتر
امروزه با توسعه تجارت الکترونیک و ظهور الزاماتی مانند فناوریهای نوین بانکی و افزایش درآمدهای کارمزدی در صنعت بانکداری، توسعه رقابتی بانکداری الکترونیکی و بهرهمندی از منافع آن اهمیت بالایی دارد. با توجه به مطلوبیت درآمدهای کارمزدی برای بانکها، یکی از برنامههای اصلی آنها در ایران، تمرکز بر بهرهبرداری بیشتر از بانکداری الکترونیکی و سرمایهگذاری در این حوزه برای حضور در میدان رقابت داخلی و خارجی است. بر همین اساس هدف اصلی تحقیق حاضر ارزیابی نقش مؤلفههای رقابتی در بانکداری الکترونیکی و تأثیر هر یک از این مؤلفهها در رقابتپذیری بانکها است. نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن را کارشناسان ستاد بانکهای خصوصی ایران تشکیل میدهند. دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه بین نمونههای مورد نظر و در دسترس حاصل شد و از تحلیل عاملی تأییدی برای تجزیه و تحلیل دادهها بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفههای تأثیرگذار در دو بعد سخت و نرم و فراتر از زیرساختهای مبتنی بر فناوری، بر رقابتپذیری بانکها در بانکداری الکترونیکی تأثیر میگذارد و موفقیت در رقابتپذیری نیازمند هدایت راهبردی در این زمینه است.