صدیقه هجینی نژاد؛ کوروش جعفرپور
چکیده
اجرای بانکداری الکترونیکی علیرغم مزایای فراوان، با چالشهای زیادی روبروست. در این مقاله چگونگی تحقق قرارداد، احرازهویت، امضای الکترونیکی و قابلیت استناد امضا بهعنوان داده پیام از یک طرف و مخاطرات جعل هویت و تسهیل پولشویی از طرف دیگر با مطالعه مقررات داخلی و بین المللی و روش تحلیلی، توصیفی بررسی شده است. نتیجه این بررسی نشان ...
بیشتر
اجرای بانکداری الکترونیکی علیرغم مزایای فراوان، با چالشهای زیادی روبروست. در این مقاله چگونگی تحقق قرارداد، احرازهویت، امضای الکترونیکی و قابلیت استناد امضا بهعنوان داده پیام از یک طرف و مخاطرات جعل هویت و تسهیل پولشویی از طرف دیگر با مطالعه مقررات داخلی و بین المللی و روش تحلیلی، توصیفی بررسی شده است. نتیجه این بررسی نشان میدهد که قرارداد الکترونیکی با توجه به آزادی تعیین روش انعقاد قرارداد و تجویز قانون تجارت الکترونیکی، قابل تحقق است و امضای بیومتریک و امضای دیجیتالی نهتنها کارآمد و مطمئن است بلکه میتواند جبرانکننده ناتوانی اقشار محروم از ارائه اسناد هویتی و اقامتی در راستای مقررات مبارزه با پولشویی باشد؛ ضمن اینکه احراز هویت الکترونیکی با کمک هوش مصنوعی باعث شناسایی رفتارهای متقلبانه و مانع وقوع پولشویی میشود. در پایان پیشنهاد میگردد سیستم یکپارچه اطلاعاتی بین بانکها و سازمانهای متولی هویت مانند ثبت احوال، ثبت شرکتها، ثبت اسناد و دستگاه قضایی از حیث احکام صادره در خصوص هویت اشخاص مانند محجوریت و ورشکستگی و انحلال برقرار شود تا با اطمینان ازصحت دادهها، زمینه ارائه خدمات مطمئن آنلاین و متعاقبأ دفاع از دادههای الکترونیکی بهعنوان سند در محاکم قضایی فراهم شود.
احمد قدس الهی؛ فرید تندنویس
دوره 4، تابستان ، شهریور 1397، ، صفحه 1-31
چکیده
امروزه با توسعه تجارت الکترونیک و ظهور الزاماتی مانند فناوریهای نوین بانکی و افزایش درآمدهای کارمزدی در صنعت بانکداری، توسعه رقابتی بانکداری الکترونیکی و بهرهمندی از منافع آن اهمیت بالایی دارد. با توجه به مطلوبیت درآمدهای کارمزدی برای بانکها، یکی از برنامههای اصلی آنها در ایران، تمرکز بر بهرهبرداری بیشتر از بانکداری ...
بیشتر
امروزه با توسعه تجارت الکترونیک و ظهور الزاماتی مانند فناوریهای نوین بانکی و افزایش درآمدهای کارمزدی در صنعت بانکداری، توسعه رقابتی بانکداری الکترونیکی و بهرهمندی از منافع آن اهمیت بالایی دارد. با توجه به مطلوبیت درآمدهای کارمزدی برای بانکها، یکی از برنامههای اصلی آنها در ایران، تمرکز بر بهرهبرداری بیشتر از بانکداری الکترونیکی و سرمایهگذاری در این حوزه برای حضور در میدان رقابت داخلی و خارجی است. بر همین اساس هدف اصلی تحقیق حاضر ارزیابی نقش مؤلفههای رقابتی در بانکداری الکترونیکی و تأثیر هر یک از این مؤلفهها در رقابتپذیری بانکها است. نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن را کارشناسان ستاد بانکهای خصوصی ایران تشکیل میدهند. دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه بین نمونههای مورد نظر و در دسترس حاصل شد و از تحلیل عاملی تأییدی برای تجزیه و تحلیل دادهها بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفههای تأثیرگذار در دو بعد سخت و نرم و فراتر از زیرساختهای مبتنی بر فناوری، بر رقابتپذیری بانکها در بانکداری الکترونیکی تأثیر میگذارد و موفقیت در رقابتپذیری نیازمند هدایت راهبردی در این زمینه است.