بخش‌بندی مشتریان بانکی بر اساس ارزش طول عمر مشتری و توانایی سوددهی آنان (مورد مطالعه: مشتریان یکی از بانک‌های خصوصی)

مرتضی صفابخش؛ فرزاد آسایش

دوره 8، تابستان ، بهمن 1401، ، صفحه 53-80

https://doi.org/10.22034/jifb.2023.166991

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بخش‌بندی مشتریان بانکی، بر اساس ارزش طول عمر مشتری و توانایی سوددهی آنان در بانک کارآفرین اجرا شده است. مورد مطالعه در پژوهش حاضر، شعب یکی از بانک‌‌های خصوصی است. برای این منظور، حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز شعبه برای مدت چهار سال (1395 تا 1398) انتخاب شد و مبنای تحلیل و اجرای چارچوب مدنظر قرار گرفت. پژوهشگران برای ...  بیشتر

شناسایی و رتبه‌بندی عوامل افزایش مطالبات غیرجاری در بانک‌های دولتی، بانک‌های مشمول اصل 44 و بانک‌های خصوصی در ایران

محمد نوروزی؛ مهدیه اسفندیارپور؛ رحیم شهسوارپور

دوره 7، بهار و تابستان ، مرداد 1400، ، صفحه 43-76

https://doi.org/10.22034/jifb.2022.153327

چکیده
  در اقتصاد هر کشور، نقش بانک‌ها متناسب با ساختار اقتصادی آن نظام تعیین می‌شود و چون اقتصاد ایران پول‌محور و به‌اصطلاحی بانک‌مدار است، اهمیت بانک‌ها در اقتصاد ایران بسیار متفاوت است. بانک‌ها باید برای پاسخ‌گویی به مأموریت شرکتی، از یک‌سو و مسئولیت اجتماعی و از سوی دیگر با تغییر ترکیب دارایی‌های خود، این نقش را مؤثرتر کنند. امروزه ...  بیشتر

تأثیر کیفیت حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی بانک‌ها با تأکید بر نقش تعدیل‌کنندگی کیفیت افشاء

دکتر غلامحسن تقی نتاج؛ دکتر جمال بحری ثالث؛ قدرت قادری

دوره 4، بهار ، تیر 1397، ، صفحه 151-127

چکیده
  کاهش شدید سود هر سهم و قیمت سهام بانک‌ها، اخیراً موجب ناکامی مدیران شرکت‌های سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذار در این حوزه شده است. لذا این تحقیق درصدد پاسخ به این سوال است که آیا تقویت سازوکار‌های حاکمیت شرکتی، باعث افزایش اثربخشی عملکرد مالی بانک‌ها می‌شود یا خیر. نظام راهبری شرکتی در تلاش است با ابزارهایی که در اختیار دارد، حقوق ذی‌نفعان ...  بیشتر